Punkt., een Zwitsers bedrijf voor consumentenelektronica met focus op minimalisme en dataprivacy heeft vorige maand een productieovereenkomst gesloten met Gigaset. De twee willen in Europa gebouwde mobiele apparaten aanbieden om aan de vraag naar digitale soevereiniteit te voldoen.
Punkt. maakt deel uit van technologiebedrijven die gevestigd zijn in Zwitserland en zich positioneren als alternatieven voor traditionele big tech. Door de samenwerking met Gigaset is Punkt. nu in staat om een in Europa gebouwd alternatief te bieden voor gefragmenteerde en minder transparante producten. De nieuwe mobiele devices zijn bedoeld voor de zakelijke en consumentenmarkten in en buiten Europa.
Naast de softwarepartner, het Zwitserse Apostrophy, zal de nieuwe productieovereenkomst tussen Punkt. en Gigaset particulieren en bedrijven toegang geven tot producten die met volledige controle en transparantie in Europa worden geproduceerd.
Punkt. zal profiteren van Gigaset’s productie-expertise in Duitsland (Bocholt). Dit omvat een geautomatiseerde productielijn die is uitgerust met realtime assemblagefeedback en strenge testprotocollen. Dat moet leiden tot een uitzonderlijk laag retourpercentage dat 90% onder het gemiddelde in de sector ligt. Productie van alle apparaten zullen gebeuren met 100% CO2-vrije groene stroom.
De nieuwe in Europa gebouwde mobiele apparaten, in combinatie met Punkt.’s besturingssysteem, communicatiemiddelen en geselecteerde partners, maken deel uit van een ecosysteem. Dat wordt volgens het persbericht opgetuigd rond privacy, compliance en bruikbaarheid zonder compromissen.
Wat de persmelding weinig benoemt is dat het design van Punkt. bijzonder is. Oudere lezers van ITchannelPRO zullen overeenkomsten met de lijnen van Braun zien.
(bron)